13 juli 2007

Fortsatt övning

Vi övar på varje dag.

Torsdag 12/7
I går följde alla tre med in på grusplan. Spida har ju varit så nyfiken. Hon vill vara med. Hon parkerade vid mig och tittade när dom andra kan går eller springer runt. Hon står även kvar när jag går ut för att föra hästarna. Hon är mycket, mycket klok.
Jag gör energiövningar på alla tre stillastående, för att känna av formen och flödet. Spida gillar detta.

Övade sedan med Rikkan och då står Punkis och Spida och ser på. Hon är fin och trevlig. Börjar hitta rutinen. Det är viktigt för henne, annars har hon lätt för att bara springa och busa avslutningsvis.

Punkis vill gärna flytta på dom andra och ta plats när han kommer. Det är lite komiskt. Men han kommer mer och mer in i sin egen kropp och fokusrar mindre på åskådarna. Det märks på dom båda att dom börjat jobba med kroppen på ett medvetet sätt.

Fredag 13/7
I dag var det först energi övningar med Rikkan för att motivera till mer arbete. Hon visade mig i dag hur jag ska genomföra den Qigong övning som jag brukar göra på ryttaryogan. Länge har jag pratat om hur den övningen skulle vara bra för hästen, men inte tänkt på hur jag skulle göra för att få till den. Hon överraskade mig verkligen. Jag är evigt tacksam för att ha en häst som visar mig det jag funderat på så länge så att jag faktiskt glömt bort det...hihi.
Vi skrittade bara i dag. Mer stående energiövningar som avslutning.

Så öppnade jag och släppte in dom som hängde på tråden för att få komma in, Punkis och Spida. Rikkan gick ut. Mer stillastående övnignar på båda två. Sedan så övade Punkis men Rikkans specialare blev för svår för honom. Han är inte där ännu. Därför blev det mer grundläggande för honom, även trav och tre galopp språng i båda varv. Så avslutade jag med lite mer stillastående energi och sedan gick jag, fast dom vill stå kvar och mysa. Punkis sicklar på Spida när dom står och gosar med varandra. Han har tidigare visat lite hårdhet, men inte längre. Bra att han visar mer ömhet.Trä energin håller på att vända, från negativ till positiv.

Inga kommentarer:

Yogashala Sundsvall's Fan Box