15 november 2007

Gemenskap

Rikkan och Spida har fått en god och säregen vän. Deras hagkompis heter Jasmine. Dom vill vara tillsammans hela tiden. Tänk att en häst kan bli så förtjust i andra hästar, trots att hon till en början visade agg och irritation. Vi tog en promenad tillsammans Jasmine och Rosa i dag. Det var en stor upplevelse, att se hur hästarna följs åt och trivs tillsammans. Det är detaljerna som talar om att stunder är speciell. I dag behövde Rikkan och Spida inte ha bråtom hem uppför backen, för Jasmine sprang inte i hagen och ropade, hon gick lungt och sansat bakom.
Jag menar inte ett normalt flockbeteende, att vilja sprigan hem till dom andra, utan social gemenskap, harmoni och känslor som sällan upplevs bland hästar. Dom har ro att lägga sig under promenaden och rulla i snön eller bara stanna och njuta av livet. Jag red Rikkan och hade Spida i snöre.

När jag skulle ta in hästarna i kväll så ville Jasmine inte gå in. Jag tog först mina och så gick jag tillbaka. Jasmine stannade i stalldörren och backade ut ett steg. Hon vände sig mot tjejernas stall och visade att hon mycket heller skulle vilja gå in där. Mutande henne med en morot. ;)
Inte att hon vägrade gå in, utan hon visade vad hon helst vill, och sedan lyssnar hon på människan. Jag tycker att det är härligt med hästar som visar så att man försår hur dom resonerar.
Spida och Rikkan kan konsten att skapa harmoni och Jasmine tycker om att vara i deras närvaro, det gör även jag . :)

Inga kommentarer:

Yogashala Sundsvall's Fan Box