09 juli 2007

Blogggar från April

ORD FRÅN HJÄRTAT -varmt välkommen!
Archive for April, 2007

Blåsig skogstur
Friday, April 27th, 2007

Det är som och varmt ute, men vinden busar och det sjunger i skogen.
Skogen kallar. Flera dagar sedan senaste besöket i denna mäktiga värld. Hästarna kom springande när dom så att jag gick upp för backen mot skogen. Det är en härlig känsla att känna att dom verkligen vill ut och röra på sig. Vi tog det som vanligt lugnt. Några travsteg och galoppsprång men mest skritt.

Började att rida på Pojken. Bytte sedan till Rikkan och slutligen ledde jag Pojken hem. Rikkan lade sig och rullade två gånger, gyttjebad. Hon älskar att bada.
Vi mötte två människor som var på promenad i skogen. Vi har mött dom förr. Det är sällan man ser något levande i dessa skogar. Fast vi fick faktiskt både se och höra korpen förra gången vi var ute.


Byt bort ilska och kontroll
Thursday, April 26th, 2007

Visst går det att byta ilska och kontrollbehov till glädje utan att tillrättavisa eller dominera en häst.
Det är underbart att se förvandlingen när hästen blir snäll och glad igen.

Det är lycka för mig, och för hästen.


Glädje
Thursday, April 26th, 2007

Att känna glädje och tacksamhet baseras på förmågan att förlåta sig själv och andra för att ge plats åt andetagen, hjärtat och själen. Låt tankarna vara där dom är. Acceptera allt inom dig, inte enbart tankar.


Att acceptera
Wednesday, April 25th, 2007
Det är först när man accepterar sig själv som den man är,
som det blir möjligt att skapa en distans till det man känner,
till sina behov och tankarna som spinner ut ifrån behoven.
Balans mellan kropp, sinne och tanke är harmoni.


Energi
Monday, April 23rd, 2007


Att starta dagen med några energiövningar gör en enorm skillnad. Hitta dina favorit övnigar, som leder till ökad inre energi. En övning är bättre än ingen. Sträck på dig, precis som katten. Hitta och blir vän med din djupa och lätta andning -vägen till ditt välmående.


Mina tankar om markarbete med häst
Tuesday, April 3rd, 2007

Övningar för balans, harmoni och lycka!

Markarbete med häst -lös i inhägnat område.
Dessa övningar gör jag först efter jag gjort stillastående balans och energi övningar på gången med ett löst grimskaft eller i boxen eller i det inhägnade området. Det är bra att veta var hästen “är” och hur den mår före man börjar samarbeta. Detta för att man som ledare då kan vara ödmjuk genom hela samarbetet.

Stillaståenede:
Att lära känna hästens sätt att tolka mig, min andning och mina rörelser för att själv se hur hästen påverkas av mitt kroppsspråk och hur den förhåller sig till min balans är grunden i kommunikationen. Detta behövs både på nära håll och längre bort, och senare även när jag sitter på hästen.

Jag vill att hästen finner sin balans, med minimal påverkan från mig.
Detta gör jag enklast genom QiGong övnignar för och med hästen.

Jag lär mig hur hästen lyssnar på mig och hur vi kan finna ett språk som fungerar, en kommunikation som baserar sig på glädje istället för kontroll, eftersom jag själv är öppen för det som händer, utan att lägga in personliga åsikter och dömanden.

Att vara ödmjuk behöver inte betyda att man låter sig trampas på,
utan att man lär sig lyssna och kommunisera med sitt hjärta. När jag genom mitt hjärta hittat ett gemensamt harmoniskt språk så går jag vidare i min kommunikation med hästen.

I rörelse:
I en grundläggande harmonisk kommunikationen så promenerar jag med min häst, i grimma och grimskaft eller lätt kapson och tyglar. Deta gärna i skogen eller efter en väg som är fri från trafik.

Många, både hästar och människor behöver rörelse för att kunna slappna av och för att kunna söka koncentration för inlärning. Människan främst för att ge plats åt kroppen och sinnet, eftersom många i dag lever i sina tankar.

Promenaden blir som en bok, som berättar för oss hur vi själva förhåller oss till vår egen balans och andning. Och under dessa turer så talar hästen om hur den läser oss och förhåller sig till vår inre balans.

En god samarbetspartner vet och kan ta vara på det positiva som finns att tillgå. Därför kliver jag in i min egen kropp, före jag kräver något av hästen. I kontakt med min balans (inre och yttre) och min andning så kan jag känna hur hästen påverkas (av min andning och balans).

Jag använder mig så av min andning för att styra tempot i promenaden. Jag växlar sida så för att se hur hästen reagerar på mina oliksidigheter.
Jag börjar att flytta hästen lite med hjälp av min balans, men behåller hela tiden ett lagom avstånd mellan oss, för att undvika att störa hästen.

Till en början böjer jag hästens nacke, huvud och hals lätt, sedan fortsätter jag med hjälp av min andning och balans att låta hästen böja sig i öppna och sluta.

I medvetenhet och närvaro så kan du känna energiflödet i kroppen. Detta är vad hästen lyssnar på och förstår och förhåller sig till. Det ordlösa språket.

Inga kommentarer:

Yogashala Sundsvall's Fan Box