09 juli 2007

Bloggar i Juni

ORD FRÅN HJÄRTAT
-varmt välkommen!
Archive for June, 2007


Fotarbete; övning
Saturday, June 30th, 2007

Kom med kapson och pinne till hagen. Hästarna såg mig och kom följde genast efter, upp till lilla grusplan inne i hagen. Rikkan var först ut. Några varv runt åt varje håll, utan kontakt. Sedan tog jag i en slak innertygel bara för att ha något att hålla i och lade andra handen i sitsläge. Hon svarar genast med en mjuk och fin böj. Gick sedan ut mot hörnen och öppnade, flexade mella öppna och sluta runt fyrkanten. Hon håller sitt tempo för att känna sitt flöde. Jag vill inte förlora energin i hennes kropp. Det är det enda jag förhåller mig till. Vi avslutade med att trava lite, lite. Ena varvet är jobbigt! Men några steg fick hon till. Det andra varvet är lättare.

Pojken är vinglig och bufflig och har stora behov att få gnaga på Spida varje gång vi passerar henne. Hon står som åskådare mitt på plan varje gång vi övar. Rikkan är den enda som flyttar på sig, Pojken står också mitt på plan när Rikkan övar.
I dag gjorde vi mindre än i går tillsammans. I dag var det fokus och min närvaro som var det primära. Framåt och stopp. Han hittar ett fint flöde, men har mycket som ligger till hinder.

Lite QiGong sedan en promenad med Klara i kvälls solen, för att vi båda skulle få röra på oss lite.


Tre tuggor
Thursday, June 28th, 2007

-Pip, sa det i gräset.
Kisen, min stora ljusgula katt, satt med nosen djup ner i det långa gräset utanför ladugården. En mjuk och snabb rörelse, så höjde han huvudet och hade en liten mus i munnen. Han kom mot mig och lade musen ett par centimeter från skon, tittade så belåtet på mig med sina kloka ögon.
-Nej, tack, sa min blick tillbaka.
Tre tuggor, så var musen middag, svald med hull och hår. Tuggorna såg inte speciellt stora ut heller. Jag undrar hur Kisens stora tuggor ser ut…

Fotarbete: Rörde på Rikkan och Pojken på grusplan. Rikkan är underbar. Hon gillar sin yoga, och kommer givetvis ihåg hur hon gjort tidigare, nöjd med dom förändrinagr som skett i hennes kropp sedan sist hon böjde sig. I dag travade vi lite. Pojken är inte van, men i dag hade jag en pinne med mig, för att kunna vara tydligare i min önskan om framåtbjudning. Han hittar sig själv på ett intressant sätt. Det gör dom båda två. Spida står och ser på.


En händelserik resa
Thursday, June 28th, 2007

Dagen börjades med utfodring och hagbyte och sedan yoga, med besök hos trevliga människor! och underbart gott grönt te. Tog sedan bilder på Evis och killarna. Fick sen en underbar QiGong behandling av Margareta.
Tekniskt missöde upptäcktes; bilderna går inte att lägga över på CD hur jag än gör. Äntligen hemma. Kisen var inne i huset och VRÅLADE när jag öppnade dörren. Snacka om välkomnade!


Ett mönster i tillvaron
Tuesday, June 26th, 2007

Yoga böjar bli ett stort inslag i tillvaron. Övning, ibland två gånger om dagen. Just nu fokuserar jag på andningsövningar, förrutom den obligatoriska QiGongen och sedan väljer jag lite skoj eller sånna övningar som kroppen behöver just nu. Upplevelsen är tillfredställande. Jag behöver detta just nu, för att balansera tillvaron. Mat, sömn, ja, hela rytmen i livet har förändrats. Allt är lugnare. Jag samlar kraft för att kunna känna mig balanserad hela dygnet. Det är mycket mentala upplevelser, av tankar och händelser från andra människor, något som utvecklar mig enormt och påminner mig om att fylla på med egen kraft så att jag undgår tomrum, svaga hål eller gropar på vägen.

I går vilade hästarna från sin yoga, men jag ser redan att det uppstått postivia förändringar hos båda två, visserligen har dom även fått lite QiGong behandling, men ändå.

I natt kom regnet. Det regnar fortfarande. Nu kommer gräset att växa. Det behövs.


Medvetenhet
Saturday, June 23rd, 2007

Dit handen går, dit går ögat.
Dit ögat går följer tanken.
Dit tanken går kan känslorna utvecklas;
där känslor finns bor glädjen.

I dag har jag övat yoga, först själv och sedan har Rikkan och Pojken fört sina kroppar i mjuka bågar. När jag ledde upp Rikkan till grusplan så kom även Pojken och Spida för att vara med. Spida vilade dock.


Midsommar
Friday, June 22nd, 2007

En lugn dag. Andningsövnignar och senare ett par timmars yoga med avslappning ute på gräsmattan, mat och sedan några samtal.

Det kom en svala inflygande genom den öppna dörren, två gånger.

Var ute hos hästarna och pysslade och verkade hovar. Det är obeskrivligt lugnt här uppe, som om tiden står stilla. Men tiden, vad är det egentligen?

Det växer sakta. Kalla nätter och soliga dagar med lite vind som håller insekterna på avstånd.


Att uppleva sommaren
Thursday, June 21st, 2007

Nu är flera hagar färdiga. Hästarna äter och myser.
Det är stryketräning av att bara gå i hagen, uppför berget. Det syns på musklerna. Spida har haft det lite i kroppen jobbigt, tyvärr. Tufft att bo på ett berg. Hoppas på en bättring.

Vi har påbörjat utforskningen i skogen. Det blir stora förändringar vid avverkning. Svårt att känna igen sig. Tursamt så är det bara ett område, av det vi hittils upptäckt.

Pojken är fin att rida. Dom gillar verkligen att få komma ut och röra på sig lite lagom. Rikkan är super. Leder oss i rätt riktning, ändrar kurs så fort jag ropar.

Jag övar yoga och qigong varje dag. Det är härligt!


Öser på med övningen


Wednesday, June 6th, 2007

Ha varit trött och öser därför på med yoga och qigong övningarna för att hitta tillbaka till en tillvaro full av energi. I går tog Leif bilder till Jord elementet. Dessa blev fina. I morse, liksom morgonen före det, så kliver jag på mattan och rekar i gång andning och kropp. Det är härligt. I morse så var kroppen mycket piggare. Det har varit mycket med jobb och flytt i det sista.



Landat i lugnet
Wednesday, June 6th, 2007

Nu är vi uppe i Långbäcken. Körde raka spåret på söndag kväll. Katten Kisen behagade att gå en promenad så vi fick vänta in honom några timmar före vi kunde åka. Två kattor, en hund + diverse saker och hästsläpet med två hästar. Åkte 21.45 från Kälen. Det gick fint. 5 timmar 20 minuter.

Tur att Leif klarar att vara vaken på natten. Han körde sista biten, en lång bit. Fast jag hade gjort yoga Nidra tidigare på dagen och höll mig förvånansvärt pigg långt in på natten så var ögonen helt torra och hjärnan trög. Det blev bara ljusare och ljusare ju längre norrut vi kom. Ljuset här uppe är nästan irriterande. Det tar tid att vänja sig, men det är härligt samtidigt.

Nu går Rikkan och Spida i den fantastiska hagen och äter gräs. Det ser helt gudomligt ut i år. Har aldrig varit finare. Bra tillväxt. Lite ensamt och tråkigt verkar det dock vara. Pojken kommer tillsammans med sin sällskaps tjej, ett sto e. BorkRigel, på lördag. Då blir det kul. Ska fixa stängslet och sätta i stolpar som saknas. Det har varit mycket vilda djur som raserat hagen sedan förra sommaren.

På Lördag 9 juni så blir det 3 timmar Yoga i Långbäcken. Bara så där!Andning, balans och meditation ute i det gröna. Skönt! Lätt och energivande.

Det kommer att bli fler spontana yoga träffar, för den som är intresserad. Mer info via mejl: skapa.energi@gmail.com
Jag har begränsad uppkoppling, eftersom den fasta telefonin inte fukar ännu och kollar därför bara av ovanstående adress. Adresserna till hemsidan har jag inte tillgång till förrän anslutningen är ok och jag hittar lösenorden som ligger nerpackade i ett flyttlass som ännu inte lämnat Kälen. Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Yogashala Sundsvall's Fan Box