09 juli 2007

Bloggar i Maj

ORD FRÅN HJÄRTAT -varmt välkommen!
 
Archive for May, 2007

Förändringar
Tuesday, May 29th, 2007

I väntan på flytten till Långbäcken så strosar hästarna i hagen och äter gräs.
I går pysslade jag med hovar och energibalanserade. En riktig myskväll i stallet.

Just nu känns det verkligen att jag är nöjd med livet och dess förändring.



Resa, upplevelser och vila


Monday, May 21st, 2007

Har varit på en kort och intensiv resa, både fysisk och mental.
Åkte på dagsretreat till Stockholm för att få vara själv, balansera mig och ladda batterierna.
Det är härligt att åka bort och känna att livet jag lever hemma faktiskt är det som gör mig till den jag är.

 
Hittar alla stigarna
Thursday, May 17th, 2007

Spida hade smitit ur hagen i natt och kom gånde hem efter vägen, mätt och belåten. Orättvisor. Jag släppte ut Rikkan och Pojken på gården så att dom också fick mumsa långt gräs. Dom åt till dom blev proppmätta. Passade på att fixa lite med bron. Tog sedan en ridtur. Började med Rikkan. Hon är nu så pass rund att hon är ok att rida igen. Jag har lite svårt för smala hästar eftersom höfterna är så flexibla, sen är det inte speciellt trevligt att rida långa turer utan sadel på en mager häst. Runda ska dom vara och blanka.

Det var minsann snigelfart på hela gänget i dag. När vi kom till vägen så ökade Rikkan tempot. Idag hände något helt fantastiskt. Vi hittade alla bitar på samtliga stigar som fattats för att kunna rida runt berget. I två år har vi varit i skogen och i dag löste vi pusslet, utan att behöva leta. Stigarna bara uppenbarade sig för oss. En märklig känsla. Vissa bitar var det dock väldigt svårt att komma fram på grund av alla vindfällor. Gick själv en lång sträcka. Bytte sedan och red Pojken. Hästarna var harmoniska och mycket kärvänliga. Det blev en harmonisk tur. Trevligaste turen jag hittils varit på. Jag är tacksam för att ha dessa hästar hos mig!

 
SLAPPA
Monday, May 14th, 2007

Slutet på veckan, börja på helgen. Yoga, mat och avslappning.
Plats: Yogashala, Esplanaden 18, Sundsvall.
Tid: drop in från 16.30
17.00 -17.30 Yoga
17.30 - 18.30 Mat
18.30 - 19.00 Avslappning i olika former
Lugnt tempo, enkla övnignar och hälsosam och god mat.
Passar alla, även nybörjare.
Även den 1/6.
Till hösten så blir det SLAPPA oftare på Yogashala och även på Hälsobrunnen i Hudiksvall. Föranmälan till: mona@rikkan.com

 
Morgongos med Spida
Sunday, May 13th, 2007

Satte fast tjejerna efter morgonmaten. Har spenderat tid med Spida som både behövde får verkade hovar och hjälp med cirkulationen i kroppen. Det är härligt att se att hon mår så gott efterår. Hon behövde detta eftersom hon busat lite för mycket i skogen. Pojken som inte satt fast stod utanför ladugården och väntade på sina flickor.
Det där med att vara lagom busig är det få som intresserar sig av…:P

 
Skogen
Friday, May 11th, 2007

Det är varmt och soligt, gräset växer.
Vi stack till skogs. I dag tränsade jag Rikkan, för ovanlighetens skull. Hon brukar annars gå fritt första biten. Oj, så glad Pojken blev. Han och Spida tjöt av glädje, hoppade och studsade. Vi tog en annan väg upp i skogen från skogsbilvägen. Bytte häst och red Pojken efter halva vägen. Rikkan lade sig att rulla i två gyttjepölar. Hon älskar att bada.

Dom börjar alla på att finna styrkan i kroppen och travar lugnt på lätta fötter i större omfattning nu än tidigare. Tjenerna stack av i full fart till stora lerpölen. Pojken skulle trava ifatt. Försökte sig på en mega bockning, för att kunna springa ikapp i egen takt. Då tog jag till rösten och frågade vad han höll på med. Han förstod varje ord och återgick i balanserad, tassande trav. Lustigkurre.

 
Tisdag 8
Tuesday, May 8th, 2007

QiGong ute för lungorna.

Eld övningar 2x 10 på varje.
Vinyasa inne på mattan för att väcka kroppen. 3 Sol A + 2 Sittande + 2 stående. Saknar behov av yinyoga.
Ögonlocken har fortfarande en lätt brun ton. Höger ansiktshalva känns lite trött. Annars mår jag finfint…

 
YIN YOGA
Monday, May 7th, 2007

Kände mig som en stor och tom vas med avsaknad av den lätta, eldiga energin i kroppen efter gårdagens Yinyogakurs.
Kanalerna kändes öppna men tomma. Dom lugna långsamma övningarna öppnar verkligen upp kroppen.
Insikt: det behövas både yin och yang energi för att jag ska känna balanserad hälsa.

2 timmar 5 element yoga fick mig att väckas något ut min dvala. Dom lätta energiövnignarna gjorde susen, fast jag kom inte helt upp över min lägsta nivå.

Måndag 7 maj
Sträckte på mig i sängen. Tryckte på några punkter för att mjukstarta kroppen. Kände mig både lätt och tung samtidigt när jag gick till stallet. Lätt inom mig och tyngden är avsaknad av yang energi. Jag gjorde mina Qigong övningar och sedan några Eld yoga övningar för lätthet och pigghet. Det kändes bättre i kroppen.

 
3 tips
Friday, May 4th, 2007

1. Få hästen lugn - ett balanserat energiflöde.
2. Få hästen harmonisk och full av livsglädje - balanserad mat, frisk luft, balanserad rörelse.
3. Gör det som skapar glädje - naturen är oslagbar.

 

Inga kommentarer:

Yogashala Sundsvall's Fan Box